Funktionell träning inspirerat från CrossFit

Genom ett samarbete mellan Balanserade Barn och TBO Happy Living skapade vi Träning i Livet.

Vi arbetar med hur rörelse och motorik kan påverka inlärningen på ett positivt sätt. Ett av våra mål är att få in mer

rörelse i förskolan, skolan och i hemmet.

 

I höst erbjuder vi Crossfitinspirerade träningspass. Pass eller wod brukar

Crossfitentusiasterna kalla sina träningspass och dessa kan ni med enkelhet erbjuda

barnen i förskolan, skolan eller hemmet. Vi har kortat ner passen och anpassat övningarna så att det ska vara lätt att använda. Vi vill uppnå ökad rörlighet och styrka utan att använda oss av vikter, funktionell träning helt enkelt. GIVETVIS HELT GRATIS!

 

Passet, wod eller vad ni väljer att kalla det för är 5 - 7 min långt och ni utmanar er själva att bli bättre och bättre. Vi har lagt hela passen som en film för att underlätta för er. Men läs gärna vidare!

 

Crossfit bygger på att man kör olika rörelser och olika variationer varje dag, för att träna musklerna och utmana rörlighet och kroppskontroll. Varje dag presenteras alltså en ny WOD som står för "Workout of the day". Antingen går man själv till boxen (träningslokalen) och gör dagens övningar som står på "tavlan" eller tränar man tillsammans i grupp på exakt samma sätt.

 

Vi har såklart förenklat grundidén så att det går att använda funktionell träning i klassrummet. Vi har gjort två olika nivåer för att kunna erbjuda förskola och skola olika alternativ.Titta först på introduktionsfilmen. Det finns två olika en ordinarie och en förenklad variant. Därefter kan ni sätta på någon av filmerna som heter träningsprogram och starta. Det som skiljer träningsprogrammen från varandra är enbart tidsintervallen; 5, 6, eller 7 minuter.

 

VÄLJ DET PROGRAM SOM PASSAR ER BÄST! Vi har även gjort ett förslag på en spellista men låt gärna barnen välja sin favoritmusik, eller plocka fram dina egna favoriter.

 

Vårt förslag är att ni kör en gemensam uppvärmning. Vi har lagt ett förslag på filmen, vilken ni kan visa direkt för barnen och träna tillsammans. Uppvärmningen brukar stå skriven tillsammans med övriga övningar på "tavlan" men hos oss presenteras hela programmet på en film. I filmen finns instruktioner samt nedräkning inför nästa övning.

 

Efter uppvärmningen kommer ett styrke- och rörlighetspass som sker individuellt. Hos oss står passet skrivet med vit text på svart bakgrun nederst på sidan. Låt barnen göra så många upprepningar de hinner av övningarna som står på tavlan på utsatt tid. Hur många set hinner ni göra? I Crossfit världen kallas receptioner av en övning för reps.

 

Det är ingen paus i programmet. När första övningen är klar går man vidare till nästa och när man gjort hela programmet startar man om igen. Hela tiden jobbar man utifrån sin egen kapacitet och förmåga.

 

Till förskolebarn passar vårt förenklade pass bäst.

 

Kom ihåg att det viktiga är att fokusera på sina egna rörelser, inte att jämföra sig med kompisen bredvid. Påminn dem att de inte tränar för någon annan utan bara för sig själva! Lär dem att vara stolta över din insats. Hur många hann du idag? Hur många hinner du nästa gång? Och det viktigaste av allt, ha roligt!

 

Visste ni att rörelse ger bättre minne, bättre koncentration, bättre kroppskontroll, balans och mycket annat. Vill du veta mer? Läs mer på vår sida om forskning.

Lycka till!

Sara & Bodil

 

Titta på filmen om ni vill bekanta er med de övningar vi använder i programmet.

Träningsprogram 6 min.

Uppvärmning + 6 övningar

Förenklad nivå. Passar förskolan.

Titta på filmen om ni vill bekanta er med de övningar vi använder i programmet.

Träningsprogram 5 min.

Uppvärmning + 6 övningar.

Träningsprogram 7 min.

Uppvärmning + 6 övningar

Träningsprogram - förenklad nivå. Passar bra till förskolan.

Uppvärmning och 5 enklare övningar

Träningsupplägget, enkel nivå för utskrift.

Träningsprogrammet för utskrift.