Pulshöjande aktiviteter i skolan kan förbättra hälsa och välbefinnande samt villkoren för elevers lärande och prestation. Den 17 November 2019 publicerade Lindgren, Haraldsson och Håman positiva och negativa resultat utifrån Pulspass i skolan.
Studiens resultat erhölls från 73 elever från hög- och mellanstadiet, 34 flickor och 39 pojkar. Den pulshöjande aktiviteten, 20 minuter var tre gånger i veckan, de dagar då eleverna inte hade ämnet Idrott och hälsa.
Det framkom både positiva och negativa resultat av studien. Positivt är att pulshöjande aktivitet främjar lärmiljön i skolan, boostar arbetskapaciteten och främjar hälsa och välbefinnande. Det negativa är att negativitet begränsar känslan av att vara nöjd och motiverad.
Vad tycker eleverna är bra?
- En lugnare klassrumsmiljö,
- Det blir bättre sammanhållning och nya vänner.
- Minnet förbättras med ökad koncentrationsförmåga och motivation.
- Elever berättar också om ökad fysisk prestationsförmåga, glädje av att delta, mer positiv sinnesstämning och inflytande.
Vad tycker eleverna är dåligt?
- Tidspress i schemat.
- Negativ inställning från idrottande killar,
- Känsla av manipulering av betyg och
- Dålig uppmuntran från lärare och föräldrar.
Slutsatserna från forskningsstudien visar att det är viktigt med daglig pulshöjande aktivitet:
– Hälsovinster och välbefinnande – Villkoren för elevers lärande blir bättre
Vill ni ha inspiration till daglig fysisk aktivitet?
I vår erbjuder vi en Rörelsekalender för skolelever och en Veckokalender för barnen i förskolan. Fysisk aktivitet varje dag!