Energizer är rörelsekorten som ger en pust av energi och rörelseglädje! Energizer sätter fart på kroppen oavsett ålder och kan göras både ensam eller tillsammans med andra.
Energizer är enkel att använda. Klipp ut korten, lägg dem i en burk och dra ett kort när det lusten faller på.
I Energizer jul finner du flera övningar kopplat till julen. Rör i grytan, skaka paket, smyg som en tomtenisse, ta stjärnan, peka på paket, galoppera som en ren, dansa juldansen, gör pingvinen mm
Är du osäker på hur rörelsen ska utföras, scanna QR-koden på kortet och låt Tomten, nissen eller snögubben visa rörelsen.
Energizer kan användas Inomhus, utomhus, som en Brain breaks, som ett rörelsepass, på förskolan, i klassrummet, på fritids, hemma eller varför inte på kontoret! Energizer funkar där du är, oavsett ålder! Det finns dessutom flera olika användningsområden och korten kan kombineras till spel, olika träningsmodeller och enklare aktiviteter.
Materialet innehåller: 94 rörelsekort!
60 enkla Energizer 20 Trippelenergizer, och 12 Energizer med övningar med en ihoprullad strumpa.
Dra slumpvis ett rörelsekort! Placera rörelsekorten i en burk. Dra ett enstaka kort och utför rörelsen.
Skapa dagens gym genom att dra 10 rörelsekort. Häng upp på väggen och utmana andra i din närhet.
Gruppövning! Utse en spelledare och dela gruppen i två, med lika många deltagare i varje. En av grupperna tar varsitt rörelsekort som inte visas för övriga deltagare. Gruppen med rörelsekorten ställer sig i en ring. Gruppen utan rörelsekort ställer sig utanför ringen. Spelledaren signalerar att grupperna ska röra sig. Innerringen går motsols och ytterringen går medsols. Vid nästa signal stannar grupperna och vänder sig så att innerringen står mitt emot ytterringen och det bildas par. Personerna i innerringen visar upp rörelsekortet och personerna i ytterringen utför rörelsen. Detta pågår tills spelledaren signalerar på nytt och grupperna cirkulerar. Vid nästa signal stannar deltagarna och nya par bildas. Låt Solen pågå några minuter innan deltagarna byter roller, så att ytterringen blir innerring och tvärtom.
Dra 3 – 5 kort. Korten bildar ett träningsprogram och kallas för ett varv. Sätt en timer på 2 minuter och se hur många varv ni hinner köra på 2 minuter. Efter 2 minuter kan ni dra 3 – 5 nya rörelsekort.
Placera 3 – 5 rörelsekort i ett kuvert. Skapa flera kuvert och numera dem. Ta ett kuvert och utför rörelserna. Vill du kan du utmana en kompis att utföra samma rörelser.
Tävla mot någon i din närhet . Dra 10 slumpvis valda kort. Utför övningarna och räkna upprepningar. Den som utfört flest upprepningar har vunnit.
Dra ett kort och utför alla övningar på kortet. Ett lite längre pass som blir en bra Brain breaks. Tips till utomhus träning
Skriv olika saker som barnen eller eleverna ska sortera på baksidan av Energizern. Exempelvis fem kort med verb och fem kort med substantiv. Låt barnen sortera orden och efter det vända på korten för att ta del av sitt rörelsepass.
En gruppen eller en person är en färg. Man spelar tills alla lappar är vända och deltagarna eller lagen får ett poäng per vänd lapp. Se filmen
Gå ut på en gräsmatta i en park eller i trädgården. Dra mellan 10-20 Energizer. Placera hälften på en plats och hälften 20-50 meter bort. Utför en övning vid första platsen och spring till andra platsen och utför en av övning som finns där. Fortsätt intervall träningen tills alla korten är förbrukade.
Har du 50 meter mellan platserna och använder du 10 kort vid varje plats, har du sprungit 850 meter när övningen är klar. Sorteringsövning En Skriv olika saker som barnen eller eleverna ska sortera på baksidan av Energizern. Låt dem sortera orden och efter det vända på korten för att ta del av sitt rörelsepass. Energizerstjärnan En gruppen eller en person är en färg. Man spelar tills alla lappar är vända och deltagarna eller lagen får ett poäng per vänd lapp. Se filmen
Det finns 18 kort med Snögubbens rörelser. Välj ut 18 kort från Tomtens rörelser. Blanda korten och placera dem i en hög med baksidan uppåt.
Innan ni börjar spela väljer varje deltagare ”vilken figur” Snögubben eller Tomten som de vill vara. Alla deltagare kan vara samma.
Spelaren drar ett kort från högen och utför rörelsen som kortet visar. Om kortet är samma figur som spelaren valt behåller spelaren kortet och får ett poäng. Om kortet är den andra figuren utför spelaren rörelsen och lägger det i en slänghög.
Deltagarna turas om att dra kort tills högen är slut.
Den som har flest kort är vinnare.
Se film. En gruppen eller en person är en markering. Man spelar tills alla lappar är vända och deltagarna eller lagen får ett poäng per vänd lapp.
Psst filmen är från förra layouten av Energizer jul.
Träning i Livet arbetar med hur fysisk aktivitet, rörelse och motorik kan påverka inlärningen positivt.Genom utbildningar, workshops, träningsupplägg, material och rörelselsekalendrar har vi som mål är att få in mer rörelse i förskolan, skolan och i hemmet.
Har du frågor kring föreläsningar, utbildningar aktivitetskoncept eller annat?
Varmt välkommen att höra av dig.
Välj nedan hur vi får kontakta dig:
Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick genom länk i sidfoten på våra mail. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår webbsida.