Hösten 2024 publicerades en studie från Göteborgs universitet visar att föräldrars stöd och skolmiljöns utformning spelar en avgörande roll för barns motoriska utveckling. Pojkar gynnas mest av tränarledd fysisk aktivitet, medan flickor utvecklar sina motoriska färdigheter bättre på inspirerande skolgårdar och utomhus miljöer.

Forskarna identifierade tydliga könsskillnader i hur olika faktorer påverkar barnens motoriska färdigheter. För pojkar var det tränarledd fysisk aktivitet som hade störst inverkan på utvecklingen av deras motoriska kompetens. Mer tid i sport och organiserad träning visade sig vara avgörande för att utveckla bland annat balans, kontroll av överkroppen och olika rörelsemönster för förflyttning, som att gå, skutta, hoppa jämfota, och ta sidsteg.
För flickor spelar utomhuslmiljön en viktig roll. En grön miljö med flera träd och planteringar och en trygg utomhusmiljö verkade motivera flickor att delta i fysiska aktiviteter, vilket i sin tur förbättrade deras motoriska färdigheter.
Forskarna menade att barnen i större grad måste få möjlighet till rörelse och att utveckla sin motoriska kompetens i förskolan.
Läs mer om studien här.