Forskarns syfte var att undersöka om meditationen kunde vara en metod för att främja typiska beteenden hos barn med ADHD-diagnos; såsom humörsvängningar, uppmärksamhetsproblem och bristande
fokusering. De ville även undersöka om meditationen kunde fungera som en familjebehandlingsmetod som innebar att hela familjen var involverad, då intentionen var att förbättra relationskontakterna.
Resultat: Utifrån de N=26 barn som inlämnade data kunde forskarna sammanställa en signifikant skillnad.
Barnens ADHD-symtom och självkänsla förbättrades markant. De kände sig bland annat gladare, mindre stressade, deras sömn stabiliserades, de sociala problemen blev färre, samt inställningen och uppmärksamheten på skolarbetet stärktes. Vårdnadshavarna bekräftade barnens upplevelser. Deras eget deltagande i programmet resulterade i att även de upplevde mer glädje och minskad stress, vilket bidrog till att de lättare kunde hantera sina barns beteenden. Därmed förbättrades relationen mellan barnen och deras vårdnadshavare.
Interventionen hade också lett till att 11 barn kunde minska sin medicineringsdos.