Rörelse, bra mat och vatten? Kan det göra någon skillnad på hur vi presterar på prov och tester? Genom att ge hjärnan rätt förutsättningar för att lyckas kan vi ge eleverna fler möjligheter att visa vad de kan.
Anna och Anders går i samma klass, har samma betyg, är ungefär lika duktiga och brukar få liknande resultat på proven. Men det finns ändå saker som skiljer dem åt. Speciellt om proven ska ske direkt på morgonen.
Skolan börjar klockan 8.
Anna är morgontrött. Hon stänger av väckarklockan och snoozar flera gånger innan hon går upp. Klockan 7.30 skyndar hon sig upp. Nu är det så bråttom att hon inte hinner äta frukost! Hon klär på sig och för att hon ska komma i tid kör hennes föräldrar henne till skolan. I skolan startar första lektionen med ett nationellt prov.
Anders går upp kl 6.30. Tillsammans med sina föräldrar äter han frukost. Han hinner tom titta lite på Tv innan det är dags att klä på sig och gå till skolan. Klockan är 7.40 kommer Anders gående till skolan. På skolgården spelar några elever fotboll och Anders bestämmer sig för att vara med. Klockan 8.00 ringer det in till dagens första lektion. Anders är törstig och dricker ett glas vatten innan har går in för att möta Anna och de andra klasskamraterna för att skriva ett nationellt provet.
VEM LYCKAS BÄST, ANNA ELLER ANDERS?
Genom rörelse, bra mat och vatten kan vi skapa förutsättningar för hjärnan att vakna, vara uppmärksam och skapa bra energi! Vi kan aldrig ändra elevernas morgonrutiner men vi kan informera dem om hur vi väcker hjärnan till liv. Vi kan även ge barnen bättre förutsättningar för att lyckas!
HJÄLP ELEVERNA ATT BLI SITT BÄSTA JAG!
- Börja med ett eller kanske två Tabatapass.
- Se till att det finns vatten och glas vid bänkarna i salen
- Bjud på en frukt innan provet.
GÖR ELEVERNA MEDVETNA! DÅ FÅR DE ETT VAL ATT TA SMARTA BESLUT!
Ladda ner pdf nedan och prata om vikten av rörelse, frukost, mat och vatten.