Nä, man behöver inte hyra en gympasal eller bygga en motorikbana på gården för att träna motorik. Den bästa motoriska träning sker faktiskt på liten yta. Det låter kanske konstigt men i en hinderbana eller motorikbana sker övningarna på rad och i ett härligt snabbt tempo. Det är jätteroligt men här används nästan mestadels automatiserade rörelser vilket är rörelserna som kroppen redan befäst. Väljer man istället att göra en rörelse i taget, långsamt och se till att alla barnen man har i sin närhet klarar av övningen innan man går vidare till nästa övning kommer barnets motoriska utvecklingen gå framåt i en snabbare fart.
Den närmaste tiden kommer vi dela flera praktiska tips på grundrörelserna. Men innan vi startar delar vi våra åtta bästa tips!
Satsa på en julkalender där rörelseglädje och välmående står i centrum! Med ett dagligt kort från Tomten blir barnet Tomtens extra nisse som ska lösa hemliga uppdrag och hjälpa till när det behövs.
Kalendern fokuserar på rörelse, välmående, omtanke och innehåller lite pyssel. Kalendern levereras som en papperskalender innehållande 24 kort från Tomten och ett kopieringsmaterial, vilket innebär att en kalender räcker till en hel familj, en hel avdelning på förskolan/fritids eller en klass.
Rekommenderad ålder: 3-9 år.
Starta med barnets första rörelse. Barnets första rörelse är att ligga ner och kunna lyfta huvudet i när den ligger ner, sen fortsätter den med rulla, åla osv. Därför går vår checklista just i den ordningen. Kan ett barn oavsett ålder inte en rörelse, starta från början. Kan barnet lyfta på huvudet, om svaret är ja, gå vidare till nästa moment som är rulla osv. Då kommer ni få en överblick var ni behöver börja träna. Checklistan kan du skriva ut och du hittar du längst ner på sidan.
Ja just det. Det är aldrig försent att börja träna motorik. De flesta motoriska grunder sätter barnet tidigt, innan ett års ålder, för att sedan fortsätta att utveckla dem. Oavsett om barnet går i förskolan, är 15 eller tom vuxen är det aldrig försent att börja träna! Forskning visar att klumpigheten som man lätt när har sämre kroppskontroll försvinner nämligen inte av sig själv. Man måste träna den för att hjärnan ska uppfatta rörelsen och befästa den. Det fina är att man kan göra det hela livet och just det man önskar bli bättre på, blir just bättre när barnet satt sina motoriska grunder. Återigen oavsett ålder!
Har jag gjort fel som förälder? Kunde jag gjort annorlunda? Nä, det är ingens fel att barnet har motoriska svårigheter. Ibland hoppar barnet över ett stadie, ibland sker något annat. Men återigen, upptäcker man att barnet har svårigheter är det dags att börja träna!
Korta stunder med motorisk träning hinner hjärnan uppfatta och barnet hinner varken tröttna eller känna att den inte klarar av rörelsen. Övningen bör ske ofta, helst dagligen. Hjärnan behöver nämligen uppfatta rörelsen och bygga starka nervkopplingar som gör att rörelsen blir automatiserad. Tränar man bara en gång i veckan är det som att hela tiden börja från början. Så träna ofta – dagligen, korta stunder, variera övningarna men innan samma grundmoment och träna en grundrörelse i taget.
Barn som har svårigheter utvecklas bäst vid enskild träning men att utföra rörelsen i grupp kan också vara en stor vinst. Välj den möjlighet som passar er.
Motorisk träning är grundläggande för barnets utveckling. Låt Klicken, Pricken och Droppen leda er. Materialet inner 30 kort med sagor och tillhörande övningar. Tanken är att Klicken ska anordna ett OS men för att kunna delta behöver man träna sina grunder. När barnet gjort alla övningar har de tränat alla sina grundrörelser.
Träna kroppens små muskler tillsammans med Klicken, Pricken och Droppen. När barnen får god kontroll över sin kropp fungerar små saker i vardagen lättare. Materialet innehåller 27 kort med sagor och tillhörande övningar. I sagan träffar Klicken en trollkarl och bestämmer sig för att bli flink i sina rörelser. De övar sina små rörelser för att kunna möta trollkarlen på nytt och trolla tillsammans.
Berätta och visa hur rörelsen ska gå till. Exempel: Kan barnet inte hoppa jämfota utan tror att den hoppar men egentligen står den sitt på golvet och rör på knäna. Ställ dig bredvid barnet, inte mittemot då det är svårare att spegla en rörelse. Tala om att nu ska vi hoppa tillsammans. Vi böjer på knäna – hjälp barnet att böja på knäna. Vi drar armarna bakåt och nu ska vi tillsammans ta sats och hoppa framåt. Är det svårt tejpar man ett sträck på golvet vilket ni tillsammans ska hoppa över. Varje dag gör ni likadant. Instruerar, visar tills barnet kan hoppa. Då fyller ni på med en ny övning – hoppa hage, musik stopp med hopp osv.
Nya saker, samma rörelse. Ha tillgång till olika material, nya övningar som tränar samma övning men som där barnet känner att de får ny inspiration.
Skapa ert egna motoriska gym oavsett om du arbetar med barn i förskola eller skola eller om du är hemma. I gymmet som egentligen bara är en ruta på 1×2 meter placerar du olika material som gör att barnet blir intresserade av övningarna. Ska ni träna lyfta på huvudet kan det ligga en bok där en dagen, ett memory andra dagen och klossar tredje dagen. Ska man leka med materialet måste man ligga på magen och helst hålla händerna i luften.
Har ni Klickens grovmotorik kan ni lägga korten vid sidan av övningen. Klickens grovmotorik innehåller 30 kort med totalt 60 övningar som stimulerar till bättre motorik.
Vill du lära dig mer om hur du kan utveckla motorisk träning i din förskola och skola besöker vi gärna er och föreläser!
Lär dig hjälpa barn med motoriska svårigheter att få en bättre kontroll över sin kropp. Föreläsningen ger kunskap och mängder av praktiska verktyg så att du på ett enkelt sätt kan hjälpa barn och ungdomar.
Genom att observera och bygga motoriska program kan vi stärka barns motorik och perception. Det skapar förutsättningar för bättre inlärning, koncentration och kan förenkla vid läs och skrivsvårigheter.
Teoretisk kunskap varvas med praktiska övningar, lekar och skapar vi en helhet som kan användas både i förskola och skola. Utbildning stöds av aktuell forskning och är kopplad till läroplanerna.
Träning i Livet arbetar med hur fysisk aktivitet, rörelse och motorik kan påverka inlärningen positivt.Genom utbildningar, workshops, träningsupplägg, material och rörelselsekalendrar har vi som mål är att få in mer rörelse i förskolan, skolan och i hemmet.
Har du frågor kring föreläsningar, utbildningar aktivitetskoncept eller annat?
Varmt välkommen att höra av dig.
Välj nedan hur vi får kontakta dig:
Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick genom länk i sidfoten på våra mail. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår webbsida.